Stichting Kunstbus Groningen

Dit artikel is 30-08-2020 voor het laatst bewerkt.
Mail uw opmerking over of aanvulling op dit artikel naar kunstbus@gmail.com

Winschoterdiep

Kanaal tussen de steden Groningen en Winschoten in oostelijk Groningen; 35 km lang. Het Winschoterdiep is gegraven vanaf de droogmaking van het Sappemeer in 1618. In 1628 was het deel van Foxhol tot Zuidbroek gereed. In 1636 kwam de verbinding met de Hunze bij Waterhuizen tot stand. Van 1634 tot 1637 werd het kanaal doorgetrokken tot Winschoten en later naar de Door het Renselverlaat aldaar kwam de verbinding met de Pekel A tot stand.

Bij de stad Groningen heet het Winschoterdiep ook het Schuitendiep.

Aan de westzijde is het diep verbonden met het Eemskanaal richting Delfzijl, het Van Starkenborghkanaal richting Friesland en voorts via de stad-Groninger wateren (w.o. het Verbindingskanaal) met het Noord-Willemskanaal richting Drenthe, het Hoendiep en het Reitdiep. Een nieuw gedeelte van het kanaal, tussen Roodehaan en de aansluiting met Eemskanaal en Van Starkenborghkanaal, geeft toegang tot het havencomplex: Finse, Zweedse, Deense, Hunze- en Oosterhaven.
Aan de oostzijde, ten O. van Winschoten, heeft het diep bij het Renselverlaat aansluiting via de Pekel-Aa op
de Westerwoldsche Aa, richting Dollard. Naar Winschoten zelf is hier de Rensel aangelegd, waardoor deze plaats voor haar industrie├źn een nieuwe havenlocatie bezit.

Niet alleen bij Groningen, ook bij Hoogezand en Winschoten zijn in de loop der tijden nieuwe trac├ę's van het diep aangelegd.
Met de zuidelijke zijkanalen Kielsterdiep, Borgercompagniesterdiep, Tripscompagniesterdiep, Muntendammerdiep, Meedenerdiep heeft het Winschoterdiep de ontginning van de Gronings-Drentse veen gebieden mogelijk gemaakt. De aanleg van het A.G. Wildervanckkanaal en het Kanaal Veendam-Mosselkanaal hebben door de aansluiting bij Zuidbroek op het Winschoterdiep scheepvaart en industrie in dit gedeelte van Oost-Groningen verder bevorderd.
Bij Scheemda bevindt zich een schutsluis van 12 m wijd; de diepte van het kanaal is ten O. van Hoogezand-Sappemeer 3 m en ten W, ervan 3,5 min verband met de scheepsbouw, de bodembreedte 14-17,50 m. Het diep is
bevaarbaar voor schepen tot 1350 ton.

Korenmolen Zeldenrust
Gebouwd in 1896 voor Pieter M. van Til door molenmaker H.Wiertsema te Eexta. Na van Til zijn eigenaars geweest J.Hekman en H. Martens.
In maart 1949 liep de molen grote schade op.
In 1951 werden de beide roeden verwijderd en in 1960 werd de molen afgebroken.
Voor deze molen stond hier ook een achtkante bovenkruier met stelling op stenen onderstuk. Die was in 1853 gebouwd als pel- en In 1856 werd hij ook ingericht als korenmolen. In maart 1896 brandde hij af. De achtereenvolgende eigenaars waren: D.J. Kubbe, Jurrien A. Sissingh, Molema en P.M. van Til.


Pageviews vandaag: 3.