kunstbusgroningen

Lexicon Kunstbus Groningen

Dit artikel is 18-12-2021 voor het laatst bewerkt.
Mail uw opmerking over of aanvulling op dit artikel naar kunstbus@gmail.com

GVB

Verzorgde vanaf 1956 het openbaar personenvervoer in de gemeente Groningen. Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Groningen (GVB) was het gemeentevervoerbedrijf van de gemeente Groningen. In 1956 werd de benaming GVG ingevoerd als opvolger van GTG (Gemeente Tram Groningen), in 1971 werd het aangepast in het GVB.

In 1906 is het begonnen met de GTG (Gemeente Tram Groningen) met tot 1910 de paardentram. Van 1910 tot 1950 reed de elektrische tram, met daarnaast op een aantal lijnen de trolleybus (1927-1965) of de autobus (vanaf 1924).

Gemeentram Groningen (GTG)

Op 1 maart 1906 werd de Gemeentram Groningen (GTG) opgericht omdat de gemeente de tramlijn tussen het Noorderstation en het Sterrebos van de private maatschappij TGP had aangekocht. In 1910 ging een elektrische tram rijden. Hierbij kwam er ook een tweede lijn, tussen Kostverloren en de Oosterpoort. Op deze lijn kwam in 1928 als proef een trolleybus in dienst. Dit was de allereerste trolleybuslijn in Nederland. Er kwamen later nog twee lijnen bij. Ook was er sinds 1921 een buitenlijn naar Haren - De Punt.

In 1924 kwam de eerste busdienst in Groningen, tussen de Grote Markt en de Oranjewijk.

Na de naoorlogse wederopbouw in 1945 van de twee tramlijnen en de trolleybuslijn die Groningen rijk was, volgde in de jaren 1947 en 1948 een uitbouw van het autobuslijnennet. Eind 1949 werden de tram- en trolleybuslijnen door een reorganisatie tijdelijk met autobussen gereden, waarna deze lijnen in de loop van 1950 als vernieuwde trolleybuslijnen in dienst werden gesteld. De stadstramlijnen waren hiermee verdwenen.

Tussen 1963 en 1965 werden de trolleybussen vervangen door dieselbussen, waardoor enige routewijzigingen konden worden doorgevoerd. In 1965 werd bovendien de bovenleiding losgetrokken tijdens kraanwerkzaamheden. Omdat het trolleynetwerk niet veel later buiten werking zou worden gesteld, werd besloten de bovenleiding niet meer te repareren.

In de periode van 1971 tot en met 1973 volgde een herstructurering van het lijnennet naar aanleiding van het advies gegeven in het Plan Lehner. Ook verschenen lijnen naar nieuwe wijken zoals Lewenborg en Beijum en werd de bediening van Hoogkerk na annexatie door Groningen in de stadsdienst opgenomen, aanvankelijk in samenwerking met de GADO. Het busstation op de Grote Markt werd door het advies verplaatst naar het hoofdstation.

Klik hier voor informatie over auteurs, literatuur en websites waar veelvuldig uit geciteerd of geparafraseerd is.